U gaat luisteren en kijken naar een video over geur.

Na een harde val van de trap heeft Kirsten geen reukvermogen meer. Net als naar schatting 250.000 andere Nederlanders heeft ze last van ‘anosmie’. En dan kom je er ineens achter dat reuk een hele grote rol speelt in ons dagelijks leven. Deze video bespreekt de rol van geur in ons leven.

U mag de video 2 keer bekijken. Na de eerste keer heeft u een paar minuten de tijd om aantekeningen te maken. U mag ook tijdens het luisteren aantekeningen maken. De aantekeningen maakt u op papier of op de computer.

Nadat u de video 2 keer heeft bekeken schrijft u een tekst van 200-300 woorden over wat u in de video heeft gezien/gehoord. U hebt hiervoor 40 minuten de tijd. U schrijft de tekst op een computer zonder spelling- en grammaticacontrole. U mag wel het woordenboek Nederlands als tweede taal gebruiken.

Het belangrijkste van de tekst is dat iemand die de video niet heeft beluisterd begrijpt waar de video over gaat en na het lezen van de tekst weet wat de belangrijkste conclusies en experimenten uit de video zijn.

U vindt de video hier.

Na afloop wordt uw tekst beoordeeld op de volgende punten:

  • Zijn de belangrijkste onderwerpen aan de orde gekomen?
  • Is de tekst begrijpelijk voor iemand die de video niet heeft gezien?
  • Beschikt de kandidaat over een rijke woordenschat?
  • Maakt de kandidaat weinig fouten in de grammatica?
  • Zit er een duidelijke structuur in de tekst (inleiding, kern, afsluiting)?
  • Maakt de kandidaat weinig spelfouten?