Lishe Los


Hallo, mijn naam is Lishe. Ik ben van huis uit cultureel antropoloog. Als kind was ik altijd al gefascineerd door andere talen. Tijdens mijn veldwerk en onderzoek naar traditionele genezeressen op Midden-Java in Indonesië heb ik Indonesisch aan de Universiteit van Leiden gedaan en een half jaar op Sumatra aan de universiteit van Padang gestudeerd. Een goede beheersing van de taal is essentieel om de cultuur van een land te kunnen begrijpen.
Tijdens mijn studie culturele antropologie gaf ik al Nederlandse les aan vluchtelingen, asielzoekers en ongedocumenteerden bij het ASKV. Na een aantal jaren gewerkt te hebben als secretaris en juridisch medewerker bij Amnesty International en Vluchtelingenwerk Nederland, nam ik het besluit om het voortgezet onderwijs in te gaan.
Aan de Vrije Universiteit haalde ik mijn 1ste graads bevoegdheid maatschappijleer/maatschappijwetenschappen en een aantal jaren later ook mijn NT2 certificaat. Op de school waar ik werkte, gaf ik ook les aan jongeren van de Internationale Schakelklas (ISK); een school met 58 nationaliteiten. Sinds 2014 mag ik mij gecertificeerd BVNT2-docent noemen.
Wat mijn werk als NT2-docent zo interessant maakt, is dat geen dag hetzelfde is: andere niveaus, andere cursisten en andere onderwerpen die aan bod komen. Ik ben een echte Montessori docent en hecht veel aan de karakterestieken ‘hoofd, hart, handen’. Ik zoek graag naar uitdagend lesmateriaal dat aansluit bij de beleving van mijn cursisten. Verder vind ik het belangrijk dat cursisten leren reflecteren op hun eigen werk en zelf leren vaststellen hoever zij in hun ontwikkeling zijn en wat de volgende stappen zijn. Van de verschillende werkvormen ben ik altijd het meest enthousiast over het binnenhalen van de buitenwereld door middel van rollenspel of simulatie. Ik kijk graag naar talenten van ieder individu en houd van complimenten geven. Ik heb specifiek gekozen om bij NedLes te werken, omdat NedLes op veel verschillende manieren wil laten kennis maken met de Nederlandse cultuur. Sing Along, uitstapjes, NedLes got talent. Het sluit volledig aan bij mijn visie over leren: “Leren moet een feestje zijn.”